måndag 15 december 2014

Julenkät

Jag har blivit taggad av Ylva på bloggen Ylva Kort och Gott att svara på en julenkät om läsning. Här kommer mina svar.



1. Julen närmar sig med stormsteg. Vilka/Vilken bok önskar du dig i julklapp i år?
Här om dagen skrev jag om Silke av Alessandro Baricco på bloggen. Kände då att jag MÅSTE läsa mer av honom så hans böcker hamnade direkt på önskelistan. Annars tycker jag om att få det tomten själv gillar att läsa, en chans att inspireras och få läsa något man själv inte tänkt på.

2. Har du något bra tips på en riktigt bra bok att ge bort i julklapp? Det går bra med flera tips fördelat på genre också om du har många idéer.

Till deckarläsaren: Som "Nesserfan" måste jag välja en av hans böcker i denna kategori, så varför inte en av Nessers bästa Himmel över London, även om den inte är en klassisk deckare
Till romanslukaren: Utan personlig ansvar av Lena Andersson
Till finsmakaren: Kärlekens Geografi av Nina Bouraoui. 
Till pocketfantasten: Sommarljus, och sen kom natten av Jon Kalman Stefansson
Till feelgoodläsaren: Livet efter dig av Jojo Moyes.
Till den som vill ha något läskigt: Inte min kategori, men jag minns Karin Alvtegens Svek som extremt obehaglig.

3. Många ser till att ordna julläsningen på egen hand för att se till att vara på den säkra sidan och få läsa det man vill och inte bara det som den nyckfulle tomten kommer med. Har du planerat din julläsning? Kanske sparat någon godbit eller köpt hem enbart för att förgylla din jul och nyårshelg?
Jag har ingen läslista för julen, men funderar på att antingen (äntligen) ta tag i tegelstenen Steglistan eller så tänkte jag läsa I havet finns så många stora fiskar av Sara Lövenstam som min moster lånat ut till mig och som har stått alldeles för länge i min bokhylla. Men den som läser får se :)


4. Julen är ju en social högtid med släkt och familj i centrum. Hur gör man då för att hitta lästiden? Har du någon bra ursäkt för att slippa ifrån sällskapsspel och grönkål och få läsa en stund i lugn och ro?
Julen är en social högtid så jag kommer umgås med släkt och vänner. Men jag kommer ta mig lite tid innan sängdags och läsa lite och bara koppla av.

5. Många läser höstens pristagare, typ Nobel eller Augustpris, under julen. Brukar du göra det?

Nej, det är inget jag brukar göra. Men jag har några olästa Modiano i bokhyllan så kanske i år.

6. Brukar du läsa någon särskild bok eller bokgenre för att komma i julstämning?
Nej, jag älskar julen och kommer i stämning av att ha det julmysigt hemma.

7. Finns det någonting du absolut INTE vill ha i julklapp?

Ha ha ha, jag vet inte. Ugnsrengörning?

8. Vad är det godaste tilltugget till en bok under julen?
Glögg och pepparkakor.

9. Har du något speciellt minne av en fantastisk läsupplevelse från någon tidigare jul?
Nej, jag kan inte komma på någon även om det garanterar finns sånna. 

10. Finns det något speciellt du har som tradition att läsa varje jul?
Nej jag har inga sådana traditioner.


Detta var mina svar i julenkäten. God jul!

6 kommentarer:

  1. Kul att du ville svara på enkäten, tack. Roligt att läsa dina svar. I havet finns så.....av Lövestam är en riktigt bra bok. Jag har hennes Udda kvar att läsa, sedan har jag läst alla hon gett ut hittills. Tycker att hon är en riktigt bra författare. Tack igen och God Jul :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för taggen!
      Jag har läst Udda och gillade den så jag har höga förväntningar på hennes andra böcker.
      God jul!

      Radera
  2. Roligt att läsa dina svar och att enkäten nått ut till så många bokbloggare. Hoppas du får en fin jul :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var ett roligt initiativ av dig med enkäten!
      God jul!

      Radera
  3. Kul att läsa dina svar! :) Gillar också glögg nu runt jul :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julen är verkligen mysig tycker jag och glögg är den självklara drycken :)
      God jul!

      Radera