lördag 20 december 2014

Bokbloggjulkalender lucka 20

Bakom lucka 20 i  Efter mig flodens julkalender är det dags att ställning till: Noveller! Ja, nej? Favoriter?

Ja! Ja! Och ja! Jag älskar noveller! Det är något speciellt med novellformatet, jag blir imponerad av författare som lyckas berätta en historia på ett fåtal sidor. Mina absoluta favoriter har en tvist på slutet så att man skakas om lite, några exempel på det är: 

- Jonas Karlsson med hans tre novellsamlingar Den perfekte vännen, Det andra målet och Spelreglerna. 

- Claire Castillions samlingar Insekt, Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska och Bubblor.

-Kan man prata om noveller utan att nämna fantastiska Tove Jansson? Hennes Sommarboken är bland det bästa jag läst! 

Som novellälskare har jag varit prenumerant av Novellix fina noveller, mest har jag gillat deras tema fyror. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar