måndag 15 december 2014

Bokbloggjulkalender lucka 15

I dagens lucka i  Efter mig flodens julkalender ska vi skriva om: Bokorganisering. Sortera efter författare, ämne, färg, annat?

Oj, bokorganisering. Är det nu jag erkänner hur oorganiserad jag är? Eller jag har min egen ordning som inte är begriplig för någon annan. Jag har två huvudgrupper som jag inte rubbar på: lästa böcker och olästa böcker.

I avdelningen lästa böcker sorterar jag efter storlek i första hand, författare i andrahand och i tredje efter land. Eller när jag sorterar så är det grundsystemet...

I avdelningen olästa böcker blir det mer på känsla. Ofta högar med de böcker som jag köpt vid samma tillfälle tillsammans. Ibland sorterar jag in dem efter förlag just för att de är fina tillsammans eller efter land, eller format. Jag går kort och gått på känsla!

Just nu är det för trångt och jag jobbar med dubbla rader så då känns organisering lönlös. Bara jag skaffat fler hyllor så kommer det bli ordning, eller hur?

Ett exempel på hur det kan se ut i en överfull hylla, nedersta hyllplanet är avdelningen lästa böcker och de två översta olästa. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar