söndag 21 februari 2016

Hausfrau

Titel: Hausfrau
Författare: Jill Alexamder Essbaum
Läst: 2016-02-11 - 2016-02-21
Betyg: 4
Första meningen: "Anna var en god hustru, för det mesta."

Hausfrau handlar om Anna, hon är amerikanska och gift med en schweizisk man. De bor med sina tre barn i en gemytlig förort till Zürich. Anna är djupt deprimerad, hon känner sig inte hemma någonstans. Som läsare flyttar vi in i Annas huvud och får följa med hennes tankar och känslor genom terapisamtal, otrohetsaffärer, tyskkurs och vandringar i natten. Hon känner en stor tomhet och ensamhet och har svårt att känna sig  delaktig i sitt eget liv, för att fylla tomrummet beter hon sig destruktivt och inleder bland annat otrohetsaffärer, vilka betyder mer eller mindre för henne. 

Jag tycker om boken men upplevde den tung att läsa. Ångesten är närvarande boken igenom och jag lämnas med en stark känsla av sorg när boken är slut. Jag visste att det inte var en lättsam glad bok men jag känner mig ändå omskakad av Annas historia och öde. Eller var det verkligen hennes öde, eller bara resultatet av en hennes val? 

Språket är rakt och ärligt. Jag hade svårt  för sexscenernas brutala direkthet i början av läsningen, då upplevde jag det som onödigt vulgärt. Efter att ha varit i Annas huvud en tid insåg jag att sexscenerna beskrivs lika ärligt och utan filter som alla Annas tankar och berättelser. 

Jag har lite svårt att summera ihop boken. Många olika känslor och tankar som snurrar runt nu när jag just avslutat den. Jag tror att jag kommer återvända till tankar om Anna och hennes historia många gånger. 

Citat: "Rymden fick allt att verka ensammare än det var."


(Rec.ex från Blombergs) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar