torsdag 11 februari 2016

Axolotl

Titel: Axolotl
Författare: Julio Cortázar
Läst: 2016-02-11
Betyg: 5
Första meningen: "Förr grubblade jag mycket över axolotln."

För Lyrans Jordenruntresa har jag läst Cortázara novell Axolotl och vilken fantastisk novell det är! Den handlar om en man som besöker akvariet i Jardin des Plantes och fastnade för axolotln, han återvänder dagligen för att betrakta dem och utforska samhörigheten  han känner till dem. 

Citat: "Det var inget märkvärdigt i det, för från första ögonblicket hade jag förstått att någonting fanns som förenade oss, att någonting oändligt avlägset och för alltid förlorat trotts allt fortsatte att förbinda oss med varandra."

Jag blev så nyfiken på detta djur och fick lov till att leta reda på en bild. 



Med Axolotl bockar jag av punkten "läs en novell som handlar om ett djur" i Novellutmaningen. 

4 kommentarer:

  1. Visst är detta en helt fantastisk novell!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Den ligger högt upp på "bästa-novellistan". Tack för tipset!

      Radera
  2. Se på fan, den finns på riktigt! Jag trodde Cortázar hade hittat på den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man lär sig något nytt varje dag :)

      Radera