onsdag 15 juli 2015

Stjärnornas ögonblick

Titel: Stjärnornas ögonblick
Författare: Clarice Lispector
Läst: 2015-07-14 - 2015-07-15
Betyg: 5
Första meningen: "Allt i världen började med ett ja."

Stjärnornas ögonblick är som inget jag läst tidigare. Jag har svårt att beskriva boken; den är vacker men även ful och den lämnar en underlig eftersmak efter sig samtidigt som jag känner en längtan efter att läsa mer av Clarice Lispector. 

Boken har en berättarröst, författaren Rodrigo S.M, som har svårt att greppa historien han själv skriver. Det är tragisk historia om den fattige Macabea som begett sig till den stora staden Rio de Janeiro. Macabea lever ett nästintill osynligt liv där hon knapp känner sin egen existens. Genom historien glittrar ögonblick till och hon börjar känna sig levande, men lever man blir man även dödlig.... 


Citat: "Sanningen är alltid en inre och oförklarlig beröring. Mitt sannaste liv är obestämbart och extremt inre och det finns inte ett enda ord som betecknar det."

Citat: "För i dödsögonblicket blir man en strålande filmstjärna, det är var och ens ögonblick av ära och glans och det är då man hör några skarpa vinande ljud som mitt under körsången."



Jag kan inte minnas att jag läst något från Bokförlaget Tranan tidigare, så jag prickar av punkten "läs en bok från för dig ett nytt förlag" i Kaosutmaningen 2015 med stjärnornas ögonblick. 

2 kommentarer:

  1. Oj, ett av Sveriges roligaste förlag! Du har mycket oläst att se fram emot, med andra ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg det när jag kollade deras utgivningar! Ser fram emot att läsa mer därifrån :)

      Radera