måndag 13 juli 2015

Sammanställning - första halvåret av 2015

Så var vi halvvägs in på 2015, dags att summera första halvårets läsning. Känslan har varit lite trög och jag har ägnat mig mer åt att titta på serier, läsa om böcker och köpa böcker än att faktiskt läsa böcker. Trögheten till trots har jag lyckats avsluta 22 böcker under 2015s första sex månader, helt ok med tanke på att jag tänkt läsa 52 st under hela året; 30 till och jag är i mål!


Läslusten har som sagt gått upp och ned detta halvår. En bra läsmånad var juni då jag läste sex stycken böcker och minst läste jag under februari och maj då det enbart blev två per månad.






Fördelningen av kön på författare skulle kunna vara mer jämn, det tåls att hålla i åtanke under andra halvåret. Visste faktiskt inte själv att jag läste så mycket av kvinnor.



Jag har gett böckerna ett snittbetyg på 3,5 så det har varit bra böcker. Ingen direkt dålig och inte heller så många fantastiska.



Inte en enda fick betyg 1 (som vanligt för mig) medan två fick betyg två. Det var Vi av David Nicholls och The first bad man av Miranda July. Jag har läst två fantastiska böcker som fick betyget fem: Lilla smycket av Patrick Modiano och Det här är hjärtat av Bodil Malmsten. Två fina böcker som verkligen berörde mig.

Serier är inget jag brukar läsa, men detta halvår har jag läst fyra delar av Denise Rudbergs deckarserie om åklagarsekretteraren Marianne och hennes kolleger.  Jag tycker om dessa lättlästa böcker som hjälpt mig att väcka läslusen när den gömt sig. Nu längtar jag till del fem som kommer till hösten.

Så hur ser det ut i utmaningar som jag är med i?
Kaosutmaningen 2015: Jag har lyckats bocka av 7 punkter och målet är 20. Det är inte omöjligt att klara det, men det ser inte så ljust ut just nu. Jag tycker att det är svåra punkter som exempelvis "Läs en bok som utspelar sig på en annan planet", det är en punkt jag inte kommer bocka av....

Boktolvan 2015: Där har jag bockat av 5 författare på min lista med 30 namn, målet är att bocka av 12 stycken. Om jag aktivt väljer författare från listan så kommer jag lyckas med utmaningen men jag vill inte utmana den läslust jag har just nu så vi får helt enkelt se hur det går :)

Klassikerutmaning 2015 där jag ska läsa tre klassiker under sommaren och än så länge har jag läst Den store Gatsby. Så det återstår två som ska läsas under juli och augusti och jag känner mig hoppfull om att lyckas.

Jag känner mig efter denna summering nöjd med 2015 års första sex månader och ser med spänning fram emot andra läsahalvåret. Undra vilka resor jag ska få följa med på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar