torsdag 9 juli 2015

Bildhuggarens dotter

Titel: Bildhuggarens dotter
Författare: Tove Jansson
Lyssnat: 2015-07-06 - 2015-07-09
Betyg: 4
Första meningen: "Min morfar var präst och brukade predika för kungen."

För första gången har jag lyssnat på en ljudbok. Det kräver en annan koncentration än att läsa själv, kanske behöver jag lite övning. Stina Rautelin som läser har en behaglig och mjuk röst att lyssna till som passade perfekt till Toves text.

Bildhuggarens dotter är som korta berättelser från Tove Janssons uppväxt i konstnärshemmet. Det är en fin skildring av ett barns värld med all fantasi, rädslor och nyfikenhet. Jag tycker verkligen mycket om allt hon skrivit; det är stilla och vackert på något vis. 


Citat: "Landskapet var också farligt, det var öppet och naket och gapade i sig snö och träden stod i svarta rader och slutade i ingenting."

2 kommentarer:

  1. När jag började med ljudböcker så tyckte jag att det ar jätteknepigt, men man vänjer sig faktiskt. Jag älskar att lyssna på ljudböcker när jag springer eller städar eller så. Men man får inte förvänta sig att man ska snappa upp precis varje ord, utan man får nog lära sig att leva med att man tappar lite här och där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Just att acceptera att det är något annat än att läsa och att det blir vissa luckor är nog nyckeln tror jag. Har du något tips på en bra ljudbok som kan bli min nästa?

      Radera