måndag 11 augusti 2014

Tematrio - Karin

I denna veckas tematrio hos Lyrans Noblesser (http://lyrannobel.blogspot.se/2014/08/tematrio-karin.html?m=1) firar vi Karins namnsdag lite i efterskott genom att berätta om tre böcker skrivna av någon Karin eller som kanske handlar om en Karin. 

Min trio:

Karin Boye - Kris
Jag läste den snygga pocketutgåvan av denna klassiker om en ung kvinnas kris. Det är en fantastisk bra bok. 
Jag bjuder på ett litet citat "Det högsta och vackraste kan man inte hålla fast, det kan man inte göra anspråk på. Det går förbi som en uppenbarelse."


Karin Alvtegen - Fjärilseffekten 
En bra bok om hur ett beslut kan få förödande konsekvenser långt fram. Jag läste den i somras och skrev om den här på bloggen (http://laserskan.blogspot.se/2014/07/fjarilseffekten.html?m=1
Jag vill ta med ett citat även för denna bok: "Jag är utbytbar, precis som alla andra. Vi är bara kroppar nedsänkta i ett gigantiskt hav, när vi försvinner fylls utrymmet snabbt och det går inte ens att se att vi någonsin var där."


Karin Fossum - Brott
Brott står oläst i min bokhylla. Det jag läst tidigare av Karin Fossum har jag tyckt mycket om. Jag uppskattar verkligen hennes gestaltning av karaktärerna, både offer och förövare blir verkliga och man känner med dem. Ser fram emot att läsa den här någon gång. 


7 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av de här böckerna, men jag hade Alvtegen och Boye i min trio också.

    SvaraRadera
  2. Gillar Alvtegen men har inte läst just den här (ännu).

    SvaraRadera
  3. "Kris" är jättebra! Utom den trista långtråkiga inledningen. Men Fossum har jag aldrig förstått mig på.

    SvaraRadera
  4. Alvtegen och Boye finns med i min trio också, och Karin Fossum skriver ju riktigt bra deckare! Tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Alvtegen och Fossum har jag läst och Boye vill jag gärna läsa.

    SvaraRadera
  6. Roligt att ta del av din trio, Alvtegen och Fossum fick vara med på min också :)

    SvaraRadera
  7. Fossum och Alvtegen finns på min lista med, men Boye är en sorgligt vit fläck på min litterära karta...

    SvaraRadera