tisdag 26 augusti 2014

Bonjour tristesse

Titel: Bonjour tristesse
Författare: Francoise Sagan
Läst: 2014-08-24 - 2014-08-25
Betyg: 4
Första meningen: "Denna nya känsla som förföljer mig med sin bitterhet och sin sötma nämner jag endast med tvekan vid det vackra, allvarliga namnet sorg."

Bonjour tristesse handlar om 17 åriga Cecile som åker till ett sommarhus med sin pappa och hans tillfälliga flickvän. Cecile är fullkomligt lycklig i sin egen värld med sin pappa och deras speciella relation men en dag förändras allt. Pappan har bjudit in Anne till sommarhuset och inget blir sig likt. Anne är inte ytterligare en tillfällig flickvän utan en mogen kvinna som är där för att stanna. Cecile ser det som sin uppgift att rädda hennes och pappans tillvaro från Anne och hennes krav. Cecile förvånas själv över vad hennes hjärna kan komma på, men gör hon rätt? 

Jag tycker att Bonjour tristesse är en mycket bra bok. Sagan, som skrev denna bok som endast 18 år, skriver på ett kort och exakt sätt men samtidigt vackert. Boken kom ut på 50-talet men jag tycker att den känns aktuell än i dag med frågeställningar om vad lycka är och hur långt en ung kvinna kan gå för att behålla sin plats i sin pappas hjärta. 

Efter att ha läst ut boken känner jag mig omtumlad, slutet skakade om mig och den sista meningen var tillsammans med den första mina favoritcitat i hela boken. Men för att inte förstöra boken för de som inte läst den väljer jag ett annat citat.

Citat: "Friheten att tänka, att tänka fel och tänka sällan, friheten att själv välja mitt livs form, att välja mig själv."




1 kommentar: