onsdag 4 februari 2015

Tysk höst

Titel: Tysk höst
Författare: Stig Dagerman
Läst: 2015-02-02 - 2015-02-04
Betyg: 3+
Första meningen: "Hösten 1946 föll de tyska höstlöven för tredje gången efter det berömda Churchilltalet om en stundande lövfällning"

Stig Dagerman åkte på uppdrag av Expresen till Tyskland 1946, resan resulterade i ett antal artiklar som sedan blev boken Tysk höst. 
Det här är en genre som jag inte läst tidigare, jag läser nästan bara skönlitterära böcker inget dokumentärt. I början gick läsningen lite trögt men när jag kom in i ett bra läs-flow kunde jag ta till mig Dagermans texter. Jag blev berörd av hans skildringar av människor som lever i spillrorna efter kriget. Även om jag stundtals fick kämpa med boken har jag blivit nyfiken på Dagerman och kommer läsa mer av honom. 

Citat: "I hela världen finns det inget så ensamt och övergivet som en  folktom jättegata en kylig morgon i en bombad stad."



Jag bockar av punkt 23. "Läs en bok inom en genre du vanligtvis inte läser" i Kaosutmaningen 2015 men boken Tysk höst! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar