fredag 24 februari 2017

Nötskal

Titel: Nötskal
Författare: Ian McEwan
Läst: 2017-02-21 - 2017-02-24
Betyg: 4
Första meningen: "Så här ligger jag, upp och ner inuti en kvinna."

Berättaren i Nötskal är ett foster i vecka 38, han ligger i livmodern som närmsta vittne till hans mor och hennes älskares plan att ta livet av fadern. Fostret är högintelligent och något högdragen, vilket gör boken ännu mer speciell men även mer underhållande. Hans största oro är vad som ska hända honom, vilket liv väntas; kommer han hinna träffa sin pappa, är han älskad, kommer han lämnas bort eller kanske födas i ett fängelse? 

Det är en speciell bok just ur att berättaren är ett foster. Historien är spännande men ibland blir vissa delar lite för magstarka för mig. Kanske påverkas jag just för att jag själv är gravid och känner min egen bebis sparka där inne. En sak är i alla fall säker att jag aldrig läst något liknande och jag blir verkligen förtjust i fostret och hans livsåskådningar inifrån livmodern.

Citat: "Hur nära man än kommer en människa kan man aldrig ta sig in i hennes innersta, inte ens när man befinner sig i henne."





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar