måndag 28 december 2015

Resa till Port Said

Titel: Resa till Port Said
Författare: Lina Sjöberg
Läst: 2015-12-25 - 2015-12-28
Betyg: 4
Första meningen: "Jag vet inte var du befinner dig nu."

Jag fick boken Resa till Port Said i ett bokbyte jag var med i av Anna på Böcker & sånt. Jag hade inte hört om den här boken tidigare och är glad att jag fick den, tack! 

Resa till Port Said är en brevroman, vi får följa olika personer under två olika tidsperioder. Maria har fått cancerbesked och istället för att prata med sin man skriver hon brev till församlingens präst för att behandla beskedet och se tillbaka på sitt liv och sina val. Hon skriver: "Jag tänker att om jag skriver så kanske jag kan öppna dörren in till det där rummet där de alldeles hänsynslöst egna tankarna tänks. Tankarna innanför kärleken." 
Vi får även följa mannen, Johannes, och hans resa genom Afrika 50 år tidigare, där han möter Dagmar som vi läsare får lära känna genom brevväxling hennes brev till sin mor. 
För mig handlar Resa till Port Said om tankar om livet, som ett bokslut, om livets val och om att leva med valen och konsekvenserna. 

Citat: "I varje människa man möter möter man livet. Det utmanar och kräver sitt. Det är svårt att säga ja och lika svårt att säga nej. För varje gång man väljer, och väljer måste man ju, så väljer man bort något annat om vars möjligheter och livskraftighet vi vet - ingenting."




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar