onsdag 30 december 2015

Det är något som inte stämmer

Titel: Det är något som inte stämmer
Författare: Martina Haag
Lyssnat: 2015-12-26 - 2015-12-30
Betyg: 4
Första meningen: "Jag springer över heden."

Jag har lyssnat på Martina Haags Det är något som inte stämmer. Det är hon själv som läser och jag gillar det, hon läser lugnt och bra. Det är något som inte stämmer skiljer sig mot Martina Haags tidigare böcker, men man känner ändå igen henne och jag gillar den här inte lika lustiga sidan av henne. 

Boken handlar om Petra och hennes upplevelse och kamp att överleva då hon blir lämnad av sin man sedan 15 år. Hon trodde att dom hade det bra, bättre än dom flesta; hon älskar sin man och framförallt sin familj och hela hennes verklighet faller samman när han förklarar att han vill skiljas. Det är en mycket bra bok som måste ha självbiografiska delar vilket ger en extra nerv. Jag tycker inte att hon hänger ut deras familj utan mer i romanform beskriver en känsla av ensamhet och ångest då "det som händer andra" hände henne själv och framförallt kampen om överlevnad, överlevnad för barnens skull.  

Citat:"Lappen, handstilen, allt finns kvar utom vi. Bläcket har inte ens bleknat men vi har totalt upphört att vara vi."



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar