onsdag 4 november 2015

Får böcker byta namn?

Klart att förlagen får göra det mesta. Men som något hösttrött människa har jag inte superkoll på allt jag läst, men jag har koll på titlarna. För någon lunch sedan såg jag, vad jag trodde var, en ny bok av Cecelia Ahern som jag lyckligt köpte. Men döm av min besvikelse när jag idag på pendeln ska börja läsa och upptäcker att jag redan läst boken! Då under namnet "Där regnbågen slutar". Visst att framsidan brukar "uppdateras" efter att böcker blivit film, men titeln?



1 kommentar:

  1. Meh! Ibland får ju böcker en ny titel när det kommer en nyöversättning eller så. Bonjour tristesse/Ett moln på min himmel är väl ett exempel. Men att byta namn när det kommer en filmatisering? Jag tycker det är riktigt knäppt faktiskt. Och förvirrande!

    SvaraRadera