fredag 25 september 2015

Stenåkern

Titel: Stenåkern
Författare: Tove Jansson
Betyg: 4
Första meningen: "Den långa våren hade slagit ut sin första grönska i esplanaden."

Stenåkern handlar om den pensionerade journalisten Jonas som älskar ord. Boken utspelas en sommar på landet som Jonas tillbringar med sina två döttrar som han aldrig riktigt lärt känna för att han prioriterat sitt arbete. Jonas är en egocentrisk man som man har svårt att tycka om men ändå lyckas Tove Jansson berätta denna historia med värme. 

Citat: "Aldrig försöka förklara det som måste få förbli oförklarligt, aldrig ge ont samvete, aldrig. Och jag skulle visa min öppna glädje även om den bara gällde den andras fröjd. Jag skulle ha givit inte endast natten med en morgon av arbetets stränga förnyade lust att om och om igen och trots allt och tänkbarheten av idéer som får springa fram likt blommor, så skulle jag gjort. Jag skulle ha varit en alldeles underbar kvinna, tror jag"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar