måndag 8 juni 2015

Lilla smycket

Titel: Lilla smycket.
Författare: Patrick Modiano
Läst: 2015-06-05 - 2014-06-08
Betyg: 5
Första meningen: "Tolv år hade nog gått sedan man slutade kalla mig Lilla smycket och jag befann mig på metrostationen Chatelet vid rusningstid."

Lilla smycket är en kort och sorglig bok om en artonårig flicka som tror sig se sin mamma i Paris tunnelbana, men mamman påstås dött i Marocko många år tidigare. Flickan följer efter kvinnan som kan vara hennes mamma i den parisiska tunnelbanan och samtidigt börjar en inre resa; smärtsamma minnen och frågor utan svar väcks. Hon är otroligt ensam och sökande efter att tillhöra någon eller något. 

Patrick Modiano berättar stilla och vackert denna sorgliga historia som jag länge kommer bära med mig. 

Citat:"Jag lade huvudet på hennes axel. Den mjuka kontakten med päls fick efter hand ångesten och de mörka tankarna att försvinna. Lilla smycket, Levande liket, La Boche, den gula kappan... All denna trista rekvisita tillhörde nu någon annans liv. Jag hade lagt av den som en klädsel, ett allt för tungt harnesk som länge hade tvingats på mig och hindrat mig att andas."



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar