tisdag 16 juni 2015

Den store Gatsby

Titel: Den store Gatsby
Författare: F. Scott Fitzgerald
Läst: 2015-06-14 -2015-06-16
Betyg: 3
Första meningen: "I mina yngre och känsligare år gav min far mig ett råd som jag sedan dess alltid har hållit i minnet."

Den store Gatsby är den första boken jag läst i sommarens klassikerutmaning. En kort klassiker som utspelar sig i ett 20-talets New York. Historien om den gåtfulle Mr Gatsby nystas sakta upp; ett livsöde som verkar lättsamt och lyckat visar sig inte vara lika glamorös som det ser ut på ytan. Boken växte under läsningen och nu är jag riktigt nyfiken på filmen. 

Citat: "Det måste ha funnits ögonblick den eftermiddagen då Daisy inte visade sig motsvara hans drömmar - inte därför att det egentligen var något fel på henne utan därför att drömmarna hade varit så våldsamt högspända. De hade växt över henne, växt över allting. Han hade kastat sig in i dem med lidelsefull skapande fantasi, byggt vidare på dem hela tiden, broderat ut dem med varje glänsande fjäder som vinden hade blåst i hans väg. Ingen eld kan vara hetare och ingen svalka ljuvare än den som trollas fram i ett hjärta där minnena bor."







2 kommentarer:

  1. Den leste jeg også nettopp! Likte den veldig godt, spesielt den stadig mer tydelige galskapen mtp Daisy.

    SvaraRadera