onsdag 15 november 2017

Flickvännen

Titel: Flickvännen
Författare: Karolina Ramqvist
Läst: 2017-11-08 - 2017-11-15
Betyg: 3
Första meningen: "Det var alla hjärtans dag."

Just nu är jag föräldraledig och det lokala biblioteket anordnar bokcirkel för föräldralediga. Flickvännen var boken för cirkeln. Just nu läser jag inte så mycket som tidigare, så det har varit knepigt för mig att hinna läsa ut boken men jag hann klart en timme innan bokcirkelträffen! 

Flickvännen utspelas under några varma sommardagar. Karin går runt i sitt stora fina hus som hon fått av John i alla hjärtansdagspresent. John är borta på "jobb", Karin väntar. John är en gangster och Karin dras till livsstilen men funderar på varför hon gör det, är det här livet hon vill leva? Eller vill hon bort?
Parallelt väver författaren in historien om Karen i Scorceses Maffiabröder. Karin jämför sig med Karen och funderar över deras respektive val. 

Jag gillar hur författaren berättar historien genom att blanda tankar, känslor och snabba dialoger; det känns som att jag har fått besöka Karin under en väntans helg i hennes hus som är som hennes egna fort. 

Citat: "Jag förälskade mig i hårdheten, men inte i våldet."




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar