fredag 24 november 2017

Barnvagnsblues

Titel: Barnvagnsblues
Författare: Ester Roxberg
Betyg:4
Första meningen: "Våra vänners lägenhet ligger mitt på Hornsgatan den vilar som en sovande katt i solen, nedanför  på gatan hör jag bilar som rör sig men här uppe är allt satt på paus."

Barnvagnsblues utspelas i ett varmt sommar-Stockholm, Agnes är nybliven mamma och vandrar i ett öde Stockholm på barnvagnspromenader. Hon tänker och hon längtar, men efter vad? Att få sova? att känns att hon lever? Eller kanske efter att finnas i ett sammanhang.

Jag lyssnade på boken på Storytel under mina egna barnvagnspromenader och jag gillar verkligen denna författaruppläsning. Hon läser lugnt och  behagligt så att de vackra och ibland ångestladdade meningarna känns. 

Jag vill stundtals bara ruska om Agnes, hela hon känns lika tryckande tung som sommarvärmen i boken; det som behövs är en ordentlig åskskur så att tankar klarnar och luften blir lättare att andas.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar