måndag 26 juni 2017

Fallers stora kärlek

Titel: Fallers stora kärlek
Författare: Thommie Bayer 
Läst: 2017-06-18 - 2017-06-26
Betyg: 4
Första meningen: "När jag öppnade antikvariatet den där morgonen kände jag mig som efter en lång resa, men jag hade bara en kort natt bakom mig. Den älskvärda och instängda lukten av böcker som stolta, deppiga eller likgiltiga väntade på ett nytt liv slog emot mig."

Jag tycker att det är svårt att beskriva historien om "Fallers stora kärlek". Historien berättas genom två män som känt varandra någon dag; de ger sig ut på en road trip när Herr Faller anställer antikvariaten Alexander som sin chaufför för att köra honom till olika ställen i Tyskland under en veckas tid. 
Under resan talar de om kärlek, litteratur, konst och livet. Men vad är egentligen Fallers agenda? Kommer Alexander vara samma man när han sedan återvänder till sitt antikvariat? 

Jag tycker mycket om boken och hur jag som läsare långsamt får lära känna männen genom deras samtal, det är en fin men även sorglig bok som ändå lämnar mig med en känsla av hopp. Som läserska är det alltid härligt att läsa böcker med litteraturreferenser och uttalad kärlek till läsandet och dess mystiska kraft. 

Citat: "Det jag älskar så med böcker är att jag kan resa i dem, prova andra liv, få veta och lära och förstå sådant som inte förekommer i min egna lama grå antikvariatvardag - det är eskapism, nöjesberoende, egennytta, inget annat - men något av det stämmer också: Jag får lite distans till mig själv när jag försvinner in i berättelse. Men det blir inte så mycket kvar av mitt eget liv: Äta, sova och betala hyran, det är mer eller mindre allt, resten upplever jag i böckernas värld."







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar