lördag 10 juni 2017

Att föda ett barn

Titel: Att föda ett barn
Författare: Kristina Sandberg
Betyg 4
Första meningen: "Och Maj torkar av det sista bordet, sköljer trasan och ser hur Ingrid skakar förklädet innan hon tar sin kaffekopp och säger Maj det är klart du ska hänga med."

Just den meningen och att Maj följer med Ingrid blir starten på ett liv Maj inte valt tänkt sig. En oplanerad graviditet och giftemål med en man hon inte älskar som följd. Men vad hade Maj för val i Sverige 1938 med en växande mage? 
Jag tycker mycket om boken (även om jag läste den under en lång tidsperiod) det är riktigt intressant att följa Maj genom garaviditet, äktenskap och första tiden med dottern. Det är verkligen inte en dans på rosor för Maj med mannen och hans familj. Jag känner mig tacksam över att vara född under senare årtionde och därmed ha makt över mitt egna liv på ett helt annat vis än Maj.

Jag ska definitivt läsa resterande böcker om Maj framöver. 

Citat: "Så går dagarna i januari. Man skulle kunna tänka sig att vardagen verkar sig, kan dras ut, med dagar som ser befriande lika ut. Ja, vi borde ta en paus och låta tiden glida lätt, flöda fram, men att helgerna är överståndna ändrar ingenting på allvar för Maj. Här väntar nya... äventyr. Prövningar? Ja det beror på."




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar