torsdag 22 september 2016

Som om inget hade hänt

Titel: Som om inget hade hänt
Författare: Maja Britzelli
Läst: 2016-09-16 - 2016-09-22
Betyg: 4
Första meningen: "Årets festhelg hos paret Moklints förflöt traditionsenligt fantastiskt trevligt"

Som om inget hade hänt handlar om Anders som är gift med Beatrice tillsammans bor de med sina två barn i en villa i Saltsjö-Boo. På ytan verkar allt perfekt men bakom fasaden styr Beatrice familjen genom manipulation och våld. Anders gör allt han kan för att skydda barnen och dölja sanningen om familjen. Efter att Beatrice bokat en resa som familjen inte har råd med börjar fasaden spricka. Parallellt får vi träffa polisen Leif Bengtsson, en polis som lever ungkarlsliv och som funderar över den fasad som en känslolös matcho man han byggt upp. Leif blir misstänkt för mordet på en ung kvinna. Ska hans kollegor lyckas finna den rätta mördaren? Och hur hör dessa två historier ihop?

Som om inget hade hänt är en intressant och smärtsam bok om en disfunktionell familj som vi inte så ofta möter i böcker där det är kvinnan som är "den onda". Författaren låter oss kliva in i den utsatta mannens huvud och förstå hans utsatthet, kluvna känslor och hopplöshet om att få samhällets hjälp. Jag tyckte även om hur författaren målar upp två män som utifrån sett är mycket olika, men vi läsare får lära känna deras inre och se hur lika de är i deras känslor och tankar. 
Inför slutet av boken har jag kluvna känslor; men dom behåller jag för mig själv så jag inte förstör för eventuella läsare. 

Citat: "Det var mycket som gjorde det svårt att tro på lyckan."

  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar