söndag 21 augusti 2016

En syster i mitt hus

Titel: En syster i mitt hus.
Författare: Linda Olsson
Läst: 2016-08-16 - 2016-08-21
Betyg: 4
Första meningen: "Jag kan inte förklara varför jag gjorde det."

En syster i mitt hus handlar om systrarna Maria och Emma. Deras relation är ansträngd och de har inte setts på två år då de sågs på deras mammas begravning. Emma är på besök i sex dagar hos Maria som bor i Spanien. Boken utspelar sig under dessa sex dagar. Under dagarna som går öppnar de sig lite mer för varandra och samtalen blir djupare och de närmar sig det förbjudna ämnet - deras förlorade syster. 

Jag tyckte mycket om boken och upplägget att varje kapitel var en dag. Det var intressant att få följa Marias personliga resa under dessa sex dagar och hur hon sakta börjar förstå att dela sin sorg kan hela henne. 

Citat: "Ända sedan jag var barn har jag tyckt om hösten. Det finns ett melankoliskt allvar i den som alltid har tilltalat mig. Det är som om allting blir klarare och tydligare. Som om en befriande stillhet lägrar sig efter sommarens intensiva aktiviteter."



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar