måndag 14 mars 2016

Sophies historia

Titel: Sophies historia
Författare: Jojo Moyes
Läst: 2016-03-07 - 2016-03-14
Betyg: 5
Första meningen: "Jag drömde om mat"

Sophies historia handlar om två kvinnor under två olika århundraden det som för den samman är en tavla av Sophie som hennes man målat av henne. 
Historien om Sophie utspelas under första världskriget. Hon driver med sin syster ett hotel i norra Frankrike medan deras män slåss vid fronten. Längtan efter sin man driver Sophie till ett ödestigert beslut. 
I modern tid träffar vi Liv. En ung änka som har svårt att gå vidare efter hennes mans hastiga död. På hennes sovrumsväggar hänger en tavla som hon fått av sin man i present, det är tavlan av Sophie. Historien om Sophie börjar nystas fram då Liv måste bevisa att tavlan tillhör henne. 

Jag blir väldigt fäst vid båda kvinnorna och deras olika slag för det de älskar och tror på. Jag tycker det här är Jojo Moyes bästa bok! 

Citat: "Är det ens möjligt att bli den person man en gång var, undrar hon. Och innan svaret förlamar henne lyfter hon upp resväskan och nästan springer mot tunnelbanan."



2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Läs den! Jag hade den länge i bokhyllan innan jag äntligen läste den.

      Radera