fredag 15 maj 2015

Hjärtat i vår vänskap

Titel: Hjärtat i vår vänskap
Författare: Anna Gavalda
Läst: 2015-04-28 - 2014-05-05
Betyg: 4+
Första meningen: "Vi tittade ilsket på varandra"

Anna Gavalda behåller titeln "en av mina favoritförfattare" efter att jag läst Hjärtat i vår vänskap. 
Boken handlar om Billie och Franck, två udda personer som räddar varandra genom en oväntad vänskap. Vi får möte de två vännerna längst ned i en bergsskeva, Franck är skadad och i sin oro börjar Billie berätta deras speciella och vackra historia för en stjärna på natthimlen i väntan på morgonen. Historien berättas genom snabba ögonblicksbilder som är mörka och smutsiga men på samma gång vackra och med en strimma ljus.

Det är ovanligt men denna gång föredrar jag bokens svenska titeln Hjärtat i vår vänskap; en vacker titel som fångar vad boken handlar om till skillnad mot den franska originaltiteln Billie. Visst Billie är bokens berättarröst och huvudperson, men ändå, den titeln lockar inte mig som den svenska gör. 

Citat: "Jag tittade på alla stjärnorna och letade efter vår. För vi hade garanterat en. inte en var, tyvärr, utan en för oss båda. En liten vakande stjärna som vi delade på. Ja, ett fint litet ljus som hittade oss dagen då vi träffades och som under årens toppar och dalar hade gjort ett bra jobb sådär långt."


(Rec.ex från Bonniers)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar