måndag 27 april 2015

The first bad man

Titel: The first bad man
Författare: Miranda July
Läst: 2015-04-13 - 2015-04-27
Betyg: 2
Första meningen: "Jag körde till läkarmottagningen som om jag hade huvudrollen i en film Philip tittade på - öppna fönster, fladdrande hår, bara en hand på ratten."

The first bad man handlar om ensamma Cheryl som är nitiskt pedant i sitt hem men som har ett stökigt känsloliv. Hon har en ångestklump i halsen som hon kallar sin globus, klumpen blir spänd och hon kan knappt äta när det är som värst. Hela Cheryls liv vänds upp och ned då hennes chefs dotter Clee flyttar in som inneboende. Inte bara ordningen i hemmet utan även Cheryls globus påverkas av Clees inflytt. 

Boken har sina intressanta delar men den  är samtidigt absurd, eller det kanske är det fel ord, jag får inte riktigt kläm på den i alla fall. Cheryls fantasier går ihop med själva historien och relationen mellan Clee och Cheryl är minst sagt speciell och går igenom många olika faser. Första delen i boken hade jag svårast för men Cheryl och historien växte när bebisen Jack kom in i bilden och gav hela historien värme och kärlek. 

Citat: "Min blick föll på det grå linoliumgolvet och jag undrade hur många kvinnor som hade suttit på den här toaletten och stirrat på det här golvet. Var och en mittpunkt i sin egen värld, alla trängtande efter någon att lägga sin kärlek på så att de kunde se sin kärlek, se att de hade den."


(Ett Rec.ex från Brombergs)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar