måndag 6 april 2015

Ett litet snedsprång

Titel: Ett litet snedsprång
Författare: Denise Rudberg
Läst: 2015-04-03 - 2015-04-06
Betyg:3+
Första meningen: "Jag tror att ni får ställa in er på att det här blir er sista stund med Hans."

För kanske tio år sedan slukade jag deckare av alla dess slag, men av någon anledning tröttnade jag och har de senaste åren läst annat. Jag följde och gillade SVTs serie Deckarna som väckte en nyfikenhet för deckare igen. Så under påsken plockade jag upp Denise Rudbergs Ett litet snedsprång och jag gillar det jag läser! Det var en deckare i min smak. Lite mord men inte för våldsamt, intressanta karaktärer, kärlek och vänskap. Jag ser fram emot att läsa resten av böckerna om åklagarsekreterare Marianne Jidoff. Jag gillar verkligen att huvudpersonen är en 55 årig kvinna som älskar choklad, man kan inte annat än fastna för Marianne.

I denna inledande del i serien blir Marianne änka och återgår till sitt arbete efter en lång tids tjänstledighet. Hon blir inblandad i utredningen av ett brutalt mord på en finansman. Under utredningen nystas kopplingar till ett mystisk sällskap fram. Och vad är det som försiggår i en parallell historia ute i Danderyd? En kvinna känner sig förföljd i sitt eget hem. Hennes man är mer frånvarande än närvarande, stämmer hans anklagelser att frun enbart är paranoid och inbillar sig? Hur hör allt ihop?

Deckarläserskan är tillbaka! Jag vill ha mer spänning i min läsning. Några tips på bra deckare som jag missat de senaste åren? 

Ett litet snedsprång är inte en bok full av citat, just det kan jag sakna. Jag hade svårt att hitta ett citat hit till bloggen men tillslut valde jag ett som jag tyckte var lite underhållande. 

Citat "De la på och Marianne öppnade skafferidörren. Bredvid cigarettetuiet stod den lilla lådan från Ejed chokladfabrik med vit tryffelnougat. Hon tog fram en till cigarett och två praliner. Datorn stod på matsalsbordet och hon bar in den i köket.Ståendes med köksfläkten fullt påslagen avnjöt hon de smäktande pralinerna samtidigt som hon lät Google söka sig fram till Rikshospitalets diet."




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar