söndag 30 mars 2014

Norwegian Wood

Titel: Norwegian Wood
Författare: Haruki Murakami
Läst: 2014-03-22 - 2014-03-30
Betyg: 4



Så har jag läst min första Murakami-bok och det kommer att bli fler!
Jag tycker mycket om Norwegian Wood, det är en fin och ganska lugn berättelse om kärlek, längtan och sorg. Den utspelar sig i Tokyo på slutet av 60-talet men historien känns som att den skulle kunnat utspela sig vart som helst och när som helst. Det centrala i historien är huvudpersonens relationer och förvirrade känslor, som kan man älska två olika personer samtidigt? Det är mycket kärlek och längtan men även mycket död och sorg. Sexualitet är närvarande genom hela boken, stundtals hade den sin naturliga plats men ibland blev det för mycket och tillförde inget till historien enligt mig.

Det är en bok som lämnade kvar en känsla i mig och som jag känner att jag behöver fundera på ett tag. En mycket bra och tankvärd bok! 

Citat: "När jag tänker tillbaka på året 1969 tänker jag mig det som ett oändligt träsk - ett djupt, gyttjigt kärr som är på väg att suga av mig skon varje gång jag tar ett steg. Jag tar mig fram genom gyttjan med stort besvär. Framför mig och bakom mig kan jag inte se något annat än detta mörka, gränslösa träsk."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar