tisdag 29 augusti 2017

Allt jag önskade

Titel: Allt jag önskade
Författare: Lucy Dillon
Läst: 2018-08-20 - 2018-08-28
Betyg:4
Första meningen: "Med ett fast grepp om påsen med kanderade valnötter tittade Nancy på de många ljusen som dansade mellan husen på Oxford Street, glimmade stjärnor sv guld och silver på den mörka himlen över de oändligt många människor som skyndade fram under dem."

Allt jag önskade träffar vi Caitilin som tidigt blev mamma och nu har två härliga barn. Äktenskapet knakar och separationen ett faktum när hennes man tar ett jobb långt från deras hem. Sakta förändras barnen och lilla Nancy slutar att prata; vad har hänt och vad kan få flickan att våga tala igen?
Vi träffar även Eva, barnens faster, som är änka efter en känd skådespelare. När vi först träffar Eva är hon ledsen och ensam i sitt fina hus med sina två mopsar. Sakta väcks Evas från sorgen av brorsbarnen och hon funderar över sitt liv och de val hon gjort, var de verkligen hennes egna val?

Allt jag önskade är en bok om att drömma, ångra det man önskat och om nya möjligheter. Jag tyckte om hur Lucy Dillon lyfter fram de olika karaktärerna i den här boken, jag tycker om dem även om jag inte alltid förstår deras val. 

Citat: "Tomheten inom henne växte sig så stor att hon kände sig tyngdlös, färdig att svepas bort med vinden."




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar