söndag 10 april 2016

Gryningsfeber

Titel: Gryningsfeber
Förfatare: Péter Gárdos
Läst: 2016-04-03 - 2016-04-10
Betyg: 3
Första meningen: "Pappa anlände med båt till Sverige en regntung dag."

Gryningsfeber handlar om Miklós, en ungrare som kommit till Sverige efter andra världskriget; han är lungsjuk och får av läkaren sex månader att leva, men Miklós lyssnar inte på det utan drömmer om den stora kärleken. För att finna kärlek skickar han brev till unga kvinnliga ungrare på andra sjukhus i Sverige. En av de som svarar är Lili och deras relation och band växer fram genom brevväxlingen. Kommer de någonsin träffas? Ska kärleken vinna mot sjukdom och geografiskt avstånd?

Jag är svag för både brevromaner och för kärlek i skuggan av krig men ändå tar inte denna historia tag i mig. Det är en intressant historia som absolut har sin glimrande stunder men som helhet var den lite platt, jag känner inte starkt för någon av karaktärerna. Det medelmåttiga betyget kan även komma från de höga förväntningarna som jag hade på boken men som den tyvärr inte nådde upp till. 


Citat från ett brev:
 "Jag klev på en frusen vattenpöl igår, knastrade gjorde isskorpan grå,
var försiktig när du vidrör mitt hjärta,
en enda rörelse räcker då,
för att frosten som gnistra,
detta tunna skal ska brista!"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar