måndag 3 augusti 2015

Hey Dolly

Titel: Hey Dolly
Författare: Amanda Svensson
Läst: 2015-08-02 - 2015-08-03
Betyg: 1
Första meningen: "Hej älskling!"

Jag har varit nyfiken på Amanda Svenssons böcker länge (har "Välkommen till den här världen" oläst i bokhyllan hemma) så ramlade jag över Hey Dolly under en av sommarens loppisrundor, ett självklart köp. Men oj vilken besvikelse att jag inte tyckte om den. Jag har svårt för Dolly och hennes vulgära språk, jag blir beklämd över henne och hennes vänners psykiska tillstånd; vill bara säga åt dem att klippa sig och skaffa ett jobb när de super bort sina liv. Hade inte boken varit så kort och jag inte haft semester vet jag inte ens om jag hade läst ut den. Antagligen är jag helt fel målgrupp, man ska nog vara en vilsen 18-åring som försöker hitta sig själv som Dolly själv. Det finns stunder när boken glimrar till och är riktigt underhållande, de är dock för få och för korta. Men jag ger inte upp! Håller tummarna för att Amanda Svenssons andra böcker tilltalar mig mer.

Citat: "Jag vet att om mitt hjärta inte satt fast bakom revbenen skulle det rymma sin väg och aldrig komma tillbaka. Det är för väl att människans viktigaste organ är placerat bakom galler. Där kan det sen sitta och bitas och slåss bäst det vill och slå mot trumhinnorna tills allt som hörs är ett stadigt tickande."







1 kommentar:

  1. Jag har läst "Välkommen till den här världen" efter att jag läst "Allt det där jag sa till dig var sant". Av dessa rekommenderar jag främst den senare ("Allt det där..."). Du kanske upplever även denna som en historia om unga som borde sluta supa, klippa sig och skaffa sig ett jobb men jag upplevde att historien vecklade ut sig till betydligt mörkare domäner än så. Bättre lycka nästa gång?

    SvaraRadera