lördag 17 maj 2014

Nesser

Titel: Levande och döda i Winsford
Författare: Håkan Nesser
Läst: 2014-04-30 - 2014-05-17
Betyg: 4

Nesser lämnar mig aldrig besviken, även om det inte är hans bästa bok. Med den inledande meningen "I förrgår bestämde jag mig för att överleva min hund" så vet jag att det här blir en bra läsupplevelse.

Levande och döda i Winsford är skriven ur en kvinnas perspektiv vilket är en intressant och uppskattad vinkling. Det är en ganska långsamt och fin historia med fantastiska miljöer som handlar om skuld. Blir man någonsin fri sin skuld? Hur är skulden när man agerat i hämnd? 

Det fanns några citat att välja mellan i boken, jag valde ett om tid just för att jag verkligen tycker om hur Nesser i alla sina romaner återkommer till frågan om tid och han gör det alltid på ett fantastiskt sätt. 

Citat: "Det finns små gyllene sekunder och minuter som verkligen väger så mycket tyngre än en massa bortkastade skitår, och sedan... sedan finns alltså dessa förtätade ögonblick som är så innehållsrika att de knappt förmår härbärgera det de bär på."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar